10 زن قدرتمند جهان در سال 2019 را بیشتر و بهتر بشناسیم

10 زن قدرتمند جهان

قدرت واژه شیرینی است که بیشتر افراد در جهان علاقه دارند به آن دست پیدا کنند. البته قدرت معانی گسترده‌ای داشته و در زمینه‌های مختلف قابل دستیابی است. از دیرباز قدرت به عنوان اهرمی برای حکم‌فرمایی و اداره شرایط گوناگون مانند کنترل مرزها و کشورها استفاده شده است. در گذشته قدرت و ثروت تنها در انحصار مردان بود، اما امروزه در دنیای مدرن زنان جایگاه بیشتر و بالاتری پیدا کرده و توانسته‌اند مسندهای قدرت را در زمینه‌های مختلف از آنِ خود کنند و تعداد زنان ثروتمند خود ساخته  روز به روز بیشتر می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی 10 زن قدرتمند جهان در سال 2019 بپردازیم.

10 زن قدرتمند جهان چه کسانی هستند؟


زن قدرتمند جهان / آنگلا مرکل


آنگلا مرکل (Angela Merkel) – اولین زن قدرتمند جهان

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تا کنون دوبار توانسته در لیست قدرتمندترین‌های جهان از نگاه فوربز قرار گیرد. وی در سال 2018، رتبه چهارم و در سال 2019 رتبه اول را در لیست قدرتمندترین زنان جهان کسب کرد.

  • نام: آنگلا مرکل
  • سن: 65 سال
  • ملیت: برلین، آلمان
  • وضعیت تأهل: متأهل
  • تحصیل: کارشناس ارشد فیزیک، دکترای شیمی فیزیک

مرکل در سال 2005 توانست برای اولین بار مقام صدراعظمی آلمان را بدست آورده و تا به امروز، چهار دوره به عنوان صدراعظم در این مقام باقی بماند. وی در نوامبر سال 2018 از عنوان رهبری حزب دموکراتیک مسیحیان آلمان کناره‌گیری و اعلام کرد که به دنبال کسب کرسی قدرت در صدراعظمی آلمان برای سال 2021 نیست. مرکل همچنان رهبر دلفریب اروپا بوده و توانسته آلمان را از بحران مالی گذرانده و به رشد برساند، به گونه‌ای که امروزه آلمان بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد را در منطقه دارد. در دوره بحران کرونا نیز آلمان توانسته با تدابیر مرکل، به خوبی شرایط را پشت سر گذاشته و کمترین آسیب اقتصادی و اجتماعی را ببیند. مرکل را می‌توان یک رهبر به معنای واقعی دانست؛ او در شرایطی همچون ایستادگی در برابر دونالد ترامپ و اجازه ورود به پناهجویان سوری به آلمان توانست کشورش را به خوبی هدایت و کنترل کند.

همچنین بخوانید: چگونه کسب و کار خود را طوری راه بیاندازیم که سریع به درآمدزایی منجر شود؟

در حال حاضر او رهبری یک دولت ائتلافی که در رای‌گیری‌ها چندان محبوب نبوده، با ادامه طوفان‌های برگزیت و افزایش نارضایتی از پذیرش مهاجرین را در برابر اتحادیه اروپا بر عهده داشته و همچنان درگیر بحران کرونا و مدیریت آن است. سئوال بزرگ مردم این است که پس از مرکل چه کسی بر سر کار خواهد آمد و آیا می‌تواند مانند او قوی ظاهر شود؟

زن قدرتمند جهان / کریستین لاگارد


کریستین لاگارد (Christine Lagarde)

کریستین لاگارد در سال 2019 به عنوان دومین زن قدرتمند جهان و در سال 2018 مقام 22 در لیست قدرتمندترین افراد جهان از دیدگاه فوربز معرفی شد.

  • سن: 64 سال
  • ملیت: فرانسه
  • وضعیت تأهل: مجرد
  • فرزندان: 2 فرزند
  • تحصیلات: کارشناسی ارشد رشته هنر

لاگارد نخستین بانویی بود که توانست در اول نوامبر سال 2019 کرسی ریاست بانک مرکزی اروپا را تصاحب کند. در حال حاضر اروپا در شرایط عدم قطعیت‌های ژئوپولیتیکی و کندی رشد اقتصادی روبروست و لاگارد باید بتواند از پس مدیریت بانک مرکزی اروپا در چنین شرایطی برآید. وی در اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا، از لزوم توجه به تجارت چندجانبه و در عین حال افزایش فرصت‌های داخلی سخن گفت. او از سال 2011 تا اواسط سال 2019، وظیفه اداره صندوق بین‌المللی پول (که مسئولیت برقراری ثبات در سیستم پول جهانی را دارد) بر عهده داشت و نخستین زنی بود که چنین مقامی را بدست آورد. در دهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی اروپا در سال 2008، لاگارد در حالی‌که مردان سلطه تمامی امور بانکی را برعهده داشتند، پیشنهاد «تفکر گروهی» را مطرح و خواستار اصلاح جنسیت در سیستم بانکی شد.

زن قدرتمند جهان / نانسی پلوسی


نانسی پلوسی (Nancy Pelosi) – مسن‌ترین زن قدرتمند جهان

نانسی پلوسی در سال 2019 به عنوان سومین زن قدرتمند جهان از سوی فوربز معرفی شد.

  • سن: 80 سال
  • ملیت: سان فرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا
  • وضعیت تأهل: متاهل
  • فرزندان: 5 فرزند

نانسی پلوسی پنجاه و دومین رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا است. این نقش وی را به عنوان زنی که بالاترین رای را در سیستم رای دهندگی آمریکا بدست آورده قرار داده و شانس دوم برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تبدیل می‌کند.

این سومین دوره‌ای است که پلوسی به عنوان رئیس کنگره نمایندگان آمریکا فعالیت می‌کند. پیش از این وی در سال‌های 2007 تا 2011 نیز عهده‌دار این پست بوده است. در سال 2019، او چهارمین دوره استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا را آغاز کرد. در سال 2013 نام وی در لیست تالار مشاهیر ملی بانوان امریکا، Seneca اضافه شد.

powerful women / Ursula von der Leyen


اورزولا فن در لاین (Ursula von der Leyen)

  • سن: 61 سال
  • ملیت: بلژیک
  • کشور: آلمان

اورزولا فن درلاین در ماه ژوئن سال 2019 به عنوان رییس کمیسیون اروپا، شاخه اجرایی اتحادیه اروپا منصوب شد. او نخستین زنی است که برای این مقام انتخاب شده و مسئولیت قانونی بیش از 700 میلیون اروپایی را برعهده دارد. خانم فن درلاین از سال 2005 تا سال 2019، به مدت 14 سال در کابینه آنگلا مرکل حضور داشت، این مدت طولانی‌ترین دوره خدمت برای یک عضو کابینه است. در شش سال گذشته، او در منصب وزیر دفاع آلمان فعالیت می‌کرد. اکنون کمیسیون اروپا با ریاست خانم فن درلاین، متشکل از 11 خانم و 15 مرد است. خانم فن درلاین به عنوان چهارمین زن قدرتمند جهان از دید فوربز شناخته شده است.

همچنین بخوانید: افراد ثروتمند چگونه فکر می کنند؟ تفاوت رفتار و تفکر ثروتمندان با دیگران

زن قدرتمند جهان / Mary Barra


مِری بارا (Mary Barra)

خانم مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز در لیست قدرتمندترین زنان جهان در سال 2019، موفق به کسب مقام پنجم از دیدگاه مجله فوربز شده است. ولی در سال 2018، به عنوان نفر پنجاه و سوم در بین قدرتمندترین افراد جهان معرفی شد.

  • سن: 58 سال
  • ملیت: آمریکا
  • وضعیت تأهل: متأهل
  • فرزندان: 2 فرزند
  • تحصیلات: کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (MBA)

خانم بارا از سال 2014 به عنوان مدیرعامل شرکت جنرال موتورز انتخاب شد و از آن سال توانست میلیاردها دلار به ثروت این شرکت ماشین سازی آمریکایی اضافه کند. لازم به ذکر است که وی اولین مدیرعامل زن در یک شرکت خودروسازی است. مدیرعامل جنرال موتورز از سال 2014 چندین میلیارد دلار در حوزه وسایل نقلیه، اتومبیل‌های سواری و سهام نوعی خودرو به نام Maven، سرمایه‌گذاری کرده است.

در ماه نوامبر سال 2019، کمپانی جنرال موتورز از شرکت فیات کرایسلر به دلیل طرح رشوه در معامله با کارگزاران، شکایت کرد. خانم بارا در سال 2018، با کسب 21.9 میلیون دلار، بالاترین جبران خسارت را به عنوان مدیرعامل یک کمپانی خودروسازی از آنِ خود کرد. خانم مری بارا در زمینه برابری جنسیتی بسیار فعال و متعهد بوده، به طوری‌که در سال 2018، جنرال موتورز در زمینه برابری جنسیتی، رتبه اول را در میان تمام شرکت‌ها کسب کرد. جنرال موتورز یکی از دو شرکت جهانی است که در پرداخت حقوق به کارمندان خود، شکاف جنسیتی ندارد.

زن قدرتمند جهان / ملیندا گیتس


ملیندا گیتس (Melinda Gates) – جوان‌ترین زن قدرتمند جهان این لیست

ملیندا گیتس یکی از اعضای اصلی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، در لیست قدرتمندترین زنان جهان از دیدگاه فوربز، دارای رتبه ششم است.

  • سن: 55 سال
  • ملیت: آمریکا
  • وضعیت تأهل: متأهل
  • فرزندان: 3 فرزند
  • تحصیلات: کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی

ملیندا گیتس را می‌توان یکی از فعال‌ترین افراد در حوزه امور بشر دوستانه دانست. موسسه بیل و ملیندا گیتس در سال 2000 تاسیس شد و بزرگترین بنیاد خیریه خصوصی جهان با اعتبار 40 میلیارد دلار است که تحت مدیریت او و بیل گیتس موسس و مدیرعامل سابق مایکروسافت است.

همچنین بخوانید: معرفی جوان ترین ثروتمندان جهان در سال 2020

بنیاد گیتس در حل چالش‌های آموزش جهانی، فقر، پیشگیری از بارداری و امور بهداشتی بسیار فعال است. ملیندا گیتس بخش بزرگی از ماموریت خود را برای کمک به دختران و زنان در داشتن زندگی سالم و بارداری و زایمان صحیح اختصاص داده است.

زن قدرتمند جهان / ابیگل جانسون


ابیگل جانسون (Abigail Johnson)

ابیگل جانسون، کارآفرین میلیونر آمریکایی است که در حال حاضر به عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی فعالیت می‌کند. وی در لیست زنان قدرتمند جهان سال 2019 در رتبه هفتم، رتبه 124 در میان ثروتمندترین افراد در سال 2020، رتبه 34 در میان 400 فرد موفق برتر سال 2019 و رتبه 70 در لیست قدرتمندترین افراد در سال 2018 از دیدگاه مجله فوربز قرار گرفته است.

  • سن: 58 سال
  • مقام: مدیرعامل اجرایی شرکت سرمایه گذاری ، سومین ثروتمند خودساخته
  • ملیت: آمریکا
  • وضعیت تأهل: متأهل
  • فرزندان: 2 فرزند

ابیگل جانسون، یکی از قدرتمندترین زنان جهان است که توانسته موفقیت‌های بسیاری را کسب کند. وی از سال 2014 به عنوان مدیر بخش مالی شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی و از سال 2016 به عنوان مدیرعامل اجرایی این شرکت در حال فعالیت است.

پدربزرگ وی، ادوارد جانسون دوم، یکی از قدرتمندترین صندوق‌های مالی را در سال 1946 در بوستون آمریکا تاسیس کرد. خانم جانسون صاحب 24 درصد از سهام شرکت فیدلیتی است و سرمایه‌ای در حدود 2.7 تریلیون دلار را داراست.

خانم ابیگل جانسون از مبحث ارزهای رمزنگاری شده استقبال کرده و در سال 2018 بستری را راه اندازی کرد که امکان معاملات بر اساس بیت‌کوین و اتر را امکان‌پذیر می‌کند.

زنان قدرتمند جهان/ آنا پاتریسیا بوتین


آنا پاتریسیا بوتین (Ana Patricia Botín)

آنا پاترسیا بوتین، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی با ملیت اسپانیایی است که در حال حاضر به عنوان رییس هیئت مدیره گروه سانتاندر فعالیت می‌کند.

  • سن: 59 سال
  • ملیت: اسپانیا
  • وضعیت تأهل : متأهل
  • فرزندان : 3 فرزند

خانم بوتین در لیست قدرتمندترین زنان سال 2019 در رتبه هشتم قرار دارد. او پس از مرگ ناگهانی پدرش امیلیو، در سال 2014 به عنوان مدیرعامل شرکت سانتاندر فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 2017، با چالش‌های بسیاری روبرو شد و در نهایت توانست بانک سانتاندر را به عنوان قدرتمندترین بانک اسپانیایی معرفی کند.

همچنین بخوانید: چهار اقدام موثر افراد موفق برای غلبه بر ترس از عدم موفقیت

وی در مواجهه با ناآرامی‌های سیاسی، بر روی کارآفرینان تمرکز کرد و از شرکت‌های کوچک و مشاغل بانوان حمایت کرد. خانم بوتین با حمایت از کارآفرینی، اولین پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین را ایجاد و معرفی کرد.

زنان قدرتمند جهان / جینی رومتی


جینی رومتی (Ginni Rometty)

جینی رومتی کارآفرین و مدیرارشد اجرایی شرکت IBM در لیست قدرتمندترین زنان جهان در سال 2019 در رتبه نهم جای گرفته است. نام او در سال 2018 در فهرست 50 زن قدرتمند در دنیای تکنولوژی و همچنین در لیست 50 زن قدرتمند در دنیای تکنولوژی آمریکا عنوان شد. همچنین در سال 2016 مجله فوربز خانم رومتی را به عنوان شصت و یکمین فرد قدرتمند جهان معرفی کرد.

  • سن: 62 سال
  • ملیت: آمریکا
  • وضعیت تأهل: متأهل
  • تحصیلات: کارشناسی رشته برق و علوم پایه

خانم جینی رومتی از سال 1981 وارد IBM شد و تا به امروز، 29 سال است که در این کمپانی حضور داشته و انواع پست‌های مدیریت را در IBM تجربه کرده است. در حال حاضر وی به عنوان مدیر ارشد اجرایی و رییس هیئت مدیره IBM مشغول به فعالیت است.

امروزه نیمی از درآمد 79.1 میلیارد دلاری IBM از سال 2017 از بخش‌های نوظهور تکنولوژی با ارزش بالا در مقابل محصولات نرم‌افزاری با مدیریت خانم رومتی ناشی می‌شود. او توانسته ایده‌های بسیار کاربردی و درآمد زا را در حوزه بلاک‌چین و محاسبات کوانتومی اجرایی کند که منجر به سود بسیار بالا برای IBM شد.

همچنین بخوانید: توصیه های وارن بافت برای سرمایه گذاری در بازار بورس و سهام

در سال 2014 شرکت IBM رد هت (RED HAT) را به ارزش 34 میلیارد دلار خریداری کرد و این شرکت را در موقعیتی قرار داد تا بتواند با آمازون و مایکروسافت در حوزه محاسبات ابری رقابت کند. با وجود این معامله گران‌قیمت، سهام IBM در سال 2018 با 20% کاهش روبرو شد و در سه ماهه سوم آن سال، نتایج ضعیفی را کسب کرد.

خانم رومتی بستر مناسبی را برای فعالیت زنان و مادران در IBM فراهم کرده که شامل طولانی‌تر شدن مرخصی والدین، برنامه شیردهی به نوزادان برای مادران و پرداخت حقوق مناسب در این شرایط به آنها می‌شود.

زنان قدرتمند جهان / مریلین هیوسن


مریلین هیوسن (Marillyn Hewson)

مریلین هیوسن مدیرعامل اجرایی شرکت لاکهید مارتین است که در لیست 10 زن قدرتمند مجله فوربز در رتبه دهم قرار دارد.

  • سن: 66 سال
  • ملیت: آمریکا
  • وضعیت تأهل: متأهل

خانم هیوسن از سال 2013 تا به امروز در مقام مدیرعامل اجرایی شرکت لاکهید مارتین فعایت داشته و توانسته موفقیت‌های بسیاری را برای این شرکت بدست آورد.

برنامه‌های وی از جمله جت جنگنده F-35 و دیگر برنامه‌های توسعه نظامی، منجر به افزایش ارزش سهام شرکت تحت مدیریت وی شده است. در سال 2017 شرکت لاکهید مارتین فقط 53 میلیارد دلار محصول به دولت آمریکا فروخته است. ارزش سهاام لاکهید ماریت از زمانی که تحت مدیریت خانم هیوسن بوده با افزایش بیش از 300 درصدی مواجه شده است. در حال حاضر این شرکت در حال ساخت یک هواپیمای مافوق صوت است.


همچنین بخوانید: بیوگرافی جو بایدن ، رقیب سرسخت ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا